torsdag 10. juni 2010

Frilansere til under femtilappen

For media er det førstesideoppslag når det avsløres dumping av utenlandsk arbeidskraft. At redaktørene samtidig presser norske frilanseres priser godt under hva underbetalte østeuropeere får, nevnes sjelden.

Blant norske arbeidere er det en gruppe som setter seg i en spesielt utsatt posisjon. Frilansere. Ordet frilanser stammer fra den tiden enkelte levde av lansen som våpen. Dagens frilansere har i praksis den samme frihet til å velge hvem de skal jobbe for, men det innebærer ofte at de må akseptere slavelønn. Dessuten må de gjerne godta kontrakter hvor de må si fra seg sin egen opphavsrett.

Straffet for å si fra om bildetyveri
– Jeg oppdaget at avisa brukte bildene mine flere ganger. Da jeg konfronterte redaktøren, at dette ikke var avtalt, og at han ikke hadde kreditert meg som fotograf, ble han sur og trakk tilbake det nye oppdraget han hadde til meg. Det forteller «Turid» som nettopp har startet som frilanser innen foto.

Frilansinfo.no: LES MER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar